Sivut

lauantai 28. huhtikuuta 2012

Paperifiligraani - kokeilua

Erään alakoulun käsityökerholaiset tekivät pari kuukautta sitten hurmaavia pannunalusia poppanakuteesta. He pyörittivät kuteesta rullia, jotka tasaiselta sivultaan liimattiin alustaan. Eriväriset pyörylät näyttivät kauniilta minun silmissäni ja ovat vaivanneet mieltäni... ja olen kokeillut rullailla kaikenlaista poppanakuteiden puutteessa. :D

Ihan itse päädyin paperisuikaleiden rullailuun, mutta asiaa netistä tutkiessani, huomasin kyseessä olevan erittäin vanhan tekniikan: paperifiligraani. Englanninkielisellä hakusanalla quilling löytyy kuvia pienistä malleista aivan upeisiin taideteoksiin. Paperisuikaleiden rullailu on hidasta ja melkein meditatiivista. Sorminäppäryys kehittyy, mutta myös lapset ovat mieluusti osallistuneet rullailuun. Minulla on ollut käytettävissä vain tavallista värillistä paperia, jonka olen leikannut noin 4mm suikaleiksi. Itse olen suikaleet rullannut ihan vain hammastikun ympärille eikä minulla ole edes oikeanlaista liimaa ollut käytettävissä. Luulen kuitenkin, että tätä tehdään lisää.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti